Aktualności

Fryderyki 2023: 3 nominacje dla ANAKLASIS!

Fryderyki 2023: 3 nominacje dla ANAKLASIS!

23 / 03 / 2023
W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej po raz kolejny staje dzieło wielokrotnie nagradzanego duetu Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha POKORA. DRAMMA GIACOSO. Album wydany na płycie CD i winylu przez ANAKLASIS to projekt, który na tegorocznej liście nominowanych figuruje w ramach dwóch kategorii: Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

Kolejnym albumem, który ma szansę na tegorocznego Fryderyka, tym razem w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety, jest krążek RELIEFS od ANAKLASIS z kompletem legendarnych Reliefów jednego z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku – Andrzeja Krzanowskiego.

To kolejny rok z rzędu, kiedy wydawnictwa firmowane marką ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Wszystkie otrzymane dotychczas statuetki i nominacje dla wciąż młodej, bo istniejącej pod auspicjami PWM od listopada 2019 roku, marki fonograficznej, są wielkim wyróżnieniem.

Czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcie konkursu. Laureatów poznamy podczas uroczystej Gali Muzyki Poważnej, najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce już końcem kwietnia 2023 roku.

Pełna lista nominowanych do najważniejszej polskiej narody muzycznej w kraju.


#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS!

 

ANA 023 (CD i LP)

ALEKSANDER NOWAK
SZCZEPAN TWARDOCH

POKORA. DRAMMA GIACOSO



Po żegludze w nieznane z Syreną Alek Nowak i Szczepan Twardoch wracają na Śląsk, w krainę Dracha, udręczoną wielką historią i małymi trudami codzienności. Ustami Agnes (Joanna Freszel) i Aloisa (Sebastian Szumski) opowiadają o wyniszczającym uścisku namiętności i władzy. I to właśnie dziełem Pokora. Dramma giocoso Alek Nowak kończy tworzony rok po roku we współpracy z pisarzem i – chyba można już z pełnym przekonaniem powiedzieć – librecistą Szczepanem Twardochem wokalno-instrumentalny tryptyk.

Grają: Maciej Frąckiewicz (akordeon) i AUKSO - Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. „Akompaniament jest tu wstrząsający, dzieło zapada się w jakiś straszny chłód. Śmiertelny” – notowała wrażenia z premiery Dorota Szwarcman, krytyczka „Polityki”. Nic dodać, nic ująć.

 

ANA 019 (CD)

ANDRZEJ KRZANOWSKI

RELIEFS



Kompozytorzy stalowowolscy, zwani też Pokoleniem ’51, to w polskiej muzyce współczesnej zjawisko osobne i zasługujące na pamięć. Aleksandra Lasonia, Andrzeja Krzanowskiego i Eugeniusza Knapika łączy to, że zaistnieli na odbywającym się w Stalowej Woli w latach 70. festiwalu Młodzi Muzycy Młodemu Miastu, ale i ambiwalentny stosunek do awangardy – korzystali z jej zdobyczy, jednak bez doktrynalnej sztywności, pozwalając swojej muzyce przemówić choćby nutą romantyzmu. Krzanowski, uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego, wyróżniał się w tym gronie fascynacją akordeonem. Przeniósł ten instrument z obszaru muzyki rozrywkowej i ludowej, uważanej za niedoskonałą, w świat kultury wysokiej, by uczynić głównym bohaterem swoich kompozycji. Z inspiracji i ambicji wykraczających poza filharmonię wzięły się też jego Reliefy, a więc napisany w latach 80. cykl utworów-rzeźb, wycinanych najczęściej z jednego kawałka brzmienia, czasem ze stopu dźwięków generowanych przez dwa instrumenty.
Przewiń do góry