BOX Moniuszko od ANAKLASIS już w sprzedaży
04 / 05 / 2020
Do dwóch krążków poświęconych twórczości Stanisława Moniuszki dołącza kolejne wydawnictwo płytowe sygnowane marką ANAKLASIS poświęcone wybitnemu polskiemu kompozytorowi. Po e-Śpiewniku i Flisie Polskie Wydawnictwo Muzyczne prezentuje trzypłytowy BOX Moniuszko z najpiękniejszymi nagraniami XX wieku: najsłynniejszymi pieśniami, znanymi ariami i ansamblami oraz uwerturami do oper Stanisława Moniuszki, zasilający serię HERITAGE.
Na pierwszej płycie znalazły się archiwalne nagrania z 1956 roku: sześć pieśni w ujęciu Marii Kunińskiej-Opackiej i Jerzego Lefelda to utwory wybrane z zeszytów ósmego i dziewiątego Śpiewników domowych. Interpretacje śpiewaczki dysponującej świetnie postawionym sopranem lirico-spinto wsparte doświadczeniem jednego z najwybitniejszych kameralistów i akompaniatorów w dwudziestowiecznej Polsce, olśniewają kulturą i wielką muzykalnością. Drugą część płyty zapełniają cztery pieśni pochodzące z różnych okresów życia Moniuszki w imponującym elegancją wykonaniu Andrzeja Hiolskiego, którego baryton plasuje się w czołówce najpiękniejszych i najlepiej rozpoznawalnych głosów w dziejach polskiej wokalistyki. Przy fortepianie Sergiusz Nadgryzowski.
Drugi album to wybór arii i ansamblów z legendarnych nagrań Flisa, Halki i Strasznego dworu. Ujęcie Flisa z 1962 roku z udziałem fenomenalnej Haliny Słonickiej w sopranowej partii Zosi i obdarzonego złocistym tenorem Bogdana Paprockiego w roli Franka, z zespołami Filharmonii Narodowej i pod batutą Zdzisława Górzyńskiego pod wieloma względami wciąż można uznać za wzorcowe. Większość fragmentów Halki pochodzi natomiast z poznańskiego spektaklu zarejestrowanego w 1953 roku. W obsadzie znaleźli się najlepsi wówczas artyści tej sceny: obdarzona gęstym sopranem dramatycznym Antonina Kawecka, prawdziwie bohaterski tenor powojennej polski Wacław Domieniecki oraz Marian Woźniczko, ujmujący ciepłym barytonem o przepięknej barwie. Całość poprowadził Walerian Bierdiajew, dyrygent słynący z bardzo rozległego repertuaru i doskonałej współpracy ze śpiewakami. W późniejszym o rok od Halki i podobnie zrealizowanym nagraniu Strasznego dworu z Poznania (również pod dyrekcją Bierdiajewa) Woźniczko wystąpił w roli Miecznika. Na krążku słychać także dźwięczny i metaliczny sopran Barbary Kostrzewskiej, gęsty mezzosopran Felicji Kurowiak, niebywale szlachetny bas Edmunda Kossowskiego oraz tenor Bogdana Paprockiego, uchodzącego za najbardziej przekonującego odtwórcę partii Stefana w powojennej historii Strasznego dworu.
Trzecią płytę otwiera Uwertura fantastyczna Bajka, której popularność wśród wykonawców i odbiorców przebija bodaj wszystkie inne wstępy do oper polskich kompozytorów. Po niej uwertura do Verbum nobile skrzy się radosną wirtuozerią, a uwertura do Parii porywa rozwichrzonym dramatyzmem. We wstępie do Hrabiny siarczysty mazur zderza się z wytwornym salonowym walcem, uwertura do Halki streszcza nie tyle akcję, ile samą ideę utworu, a Intrada do Strasznego dworu przywodzi na myśl skojarzenia z lekkością i wirtuozerią uwertur Rossiniego. Wstępy do oper Moniuszki w wykonaniu Orkiestry Opery w Poznaniu pod batutą Bierdiajewa zestawione z tymi w wykonaniu WOSPR w Katowicach pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga stwarzają pole do porównań i okazję do długich, fascynujących dyskusji nad interpretacjami muzyki orkiestrowej Moniuszki.
Kolekcja, która zachwyca. Najważniejsze nazwiska, najpiękniejsze głosy, mistrzowskie wykonania słynnych pieśni, arii i uwertur starannie wyselekcjonowane z zasobów Polskich Nagrań, które pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Pozycja obowiązkowa w fonotece nie tylko wielbicieli Moniuszki.
Wszystkie albumy wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy!