Wykonawcy

Maria Kunińska-Opacka

Studia z odznaczeniem ukończyła w 1951 roku w PWSM w Katowicach w klasie Stefana Beliny-Skupiewskiego (była także skrzypaczką kształconą przez Irenę Dubiską). Debiutowała w Operze Śląskiej w 1946 roku jako Mercedes w Carmen Bizeta oraz Flora w Traviacie Verdiego. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. Janem Krenzem i Stanisławem Skrowaczewskim.

Solistka bytomskiej Opery (1947–1957). Zapraszana na najważniejsze polskie sceny koncertowe i festiwalowe, występowała także dla krajowych i zagranicznych rozgłośni radiowych (m.in. z pieśniami Chopina).

Pracę pedagogiczną rozpoczęła w Studium Muzycznym im. Wieniawskiego w Warszawie, następnie uczyła w PWSM w Łodzi, potem w Warszawie. W latach 1972–1977 kontynuowała działalność artystyczną w Nairobi (Kenia).

W repertuarze miała około 20 partii operowych (m.in. Siebel w Fauście Gounoda, Kapłanka w Aidzie Verdiego, Tatiana w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego), liczne utwory kompozytorów współczesnych (m.in. Mycielskiego, Kisielewskiego), barokowe oratoria i kantaty oraz pieśni i muzykę operetkową. Przez sześć lat była jedyną wykonawczynią partii sopranowej w oratorium Stabat Mater Szymanowskiego.

Odznaczona m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotą Odznaką SPAM.
Przewiń do góry