Wykonawcy

Ewa Biegas

Sopran. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Jana Ballarina oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie Heleny Łazarskiej. Stypendystka Rządu Austrii, szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dürr, Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów wokalnych.

W 1999 roku zadebiutowała na deskach Studiobühne w Wiedniu w operze Albert Herring B. Brittena. Od 2004 roku współpracuje z Operą Krakowską, gdzie śpiewała w operach S. Moniuszki (partia tytułowa w Halce), J. Straussa (Rozalinda w Zemście nietoperza), Ch. Gounoda (Małgorzata w Fauście), G. Pucciniego (Mimi w Cyganerii, Cio-cio-san w Madama Butterfly), P. Czajkowskiego (Liza w Damie pikowej, Tatiana w Eugeniuszu Onieginie), R. Straussa (Ariadna w Ariadnie na Naxos), S. Prokofiewa (Fata Morgana w Miłości do trzech pomarańczy). Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Śląskiej, Łódzkiej i Bydgoskiej.

W roku 2009 w Kammeroper w Wiedniu śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena Owen Wingrave. Występowała w St. Patrick Cathedral w Nowym Jorku podczas amerykańskiego prawykonania Missa pro pace W. Kilara, w Musikverein Goldener Saal w Wiedniu (Gala Operowa z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej), podczas Schleswig-Holstein Musik Festival (III Symfonia Symfonia pieśni żałosnych H.M. Góreckiego) oraz w Teatro del Maggio we Florencji (VIII Symfonia K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora).

W sezonie artystycznym 2011/2012 wystąpiła na deskach opery w Montrealu jako Księżna w operze A. Dvořáka Rusałka pod batutą J. Keenana oraz w Teatro Colón w roli tytułowej w Hagith K. Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym Des Conocidos w reżyserii M. Znanieckiego, wykonując Hymny K. Szymanowskiego oraz cykl Niebo w ogniu P. Perkowskiego. W ramach projektu Fundacji Jutropera uczestniczyła w realizacji W poszukiwaniu Leara: Verdi.

W 2015 roku debiutowała jako Toska w operze G. Pucciniego w Operze Opawskiej, otrzymując nominację do nagrody za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku kreowała rolę Leonory w operze Moc przeznaczenia G. Verdiego, a w 2018 rolę Silvy Varescu w Księżniczce czardasza E. Kálmána na deskach Opery Śląskiej. W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech, śpiewając w Pasji według św. Łukasza K. Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni.

Artystka brała udział w nagraniach opery Monbar I.F. Dobrzyńskiego (dyr. Ł. Borowicz, Polskie Radio), Legendy Bałtyku F. Nowowiejskiego (dyr. Ł. Borowicz, Polskie Radio), Canzoni d’amoreE. Bogusławskiego (dyr. M. Kaniowska, Radio Katowice), Loterii na mężów K. Szymanowskiego (dyr. M. Klauza, Polskie Radio), Chantefleurs et chantefables oraz 20 kolęd W. Lutosławskiego, a także pieśni G. Fitelberga op. 21 i op. 22 (Acte Préalable), Te Deum A. Dvořáka(dyr. A. Wit, Navarra Symphony Orchestra).

Od 2005 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, obecnie na stanowisku adiunkta.
Przewiń do góry