#wyostrzsłuch na THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS19.08 odbyła się premiera 9. krążka serii REVISIONS – albumu THEMES OF DRACULA Piotra Orzechowskiego i Kuby Więcka, która stanowi dekonstrukcję ścieżki dźwiękowej Wojciecha Kilara do kultowego
Draculi Francisa Forda Coppoli. Panowie wynoszą muzykę filmową mistrza na zupełnie inny poziom, choć tematy przewodnie filmu o potworze z Transylwanii wybrzmiewają wyraźnie.
Tematy z
Draculi w reinterpretacji Piotra Orzechowskiego oraz Kuby Więcka mogliśmy usłyszeć przedpremierowo 09.08 na koncercie w ramach Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie na Roztoczu. Wydarzeniu towarzyszyła wyjątkowa letnia atmosfera – słońce świeci, liście na drzewach szumią, dla ochłody można zmoczyć stopy w rzece gawędząc przy tym z wybitnymi osobistościami o słowie, języku, literaturze czy życiu codziennym.
Fot. Aleksandra Serafin-Wicher
Mamy
album, był
pierwszy koncert, przychodzi więc pora na kolejne spotkania na żywo z tematami z
Draculi!Kiedy i gdzie?Lista koncertów jest aktualizowana na bieżąco.
***
O mistrzuWojciech Kilar uznawany jest między innymi za najwybitniejszego polskiego kompozytora muzyki filmowej. Współpracował z czołowymi reżyserami w kraju i za granicą.
O artystachPiotr Orzechowski nie bez powodu zwany jest Pianohooliganem – z satysfakcją demoluje granice pomiędzy dawnym i nowym, klasyką i jazzem. Jako improwizator i twórca w sobie tylko właściwy sposób łączy elementy rozmaitych stylów, form i gatunków muzycznych, dokonując ich twórczej analizy i śmiałej reinterpretacji.
Kuba Więcek to jeden z najbardziej wszechstronnych jazzmanów swojego pokolenia, który z upodobaniem znajduje dla swojej muzyki nowe konteksty, brzmienia i wyzwania. W swoich utworach łączy jazz z inspiracjami muzyką klasyczną, elektroniczną, ludową, rockiem, hip-hopem.
O albumieNa płycie usłyszymy tę samą strategię, którą znamy z oryginalnej ścieżki dźwiękowej Kilara: łączenie użytkowości i autonomii muzyki. Tematy z
Draculi brzmią wyraziście, choć zawsze inaczej, zawsze w kontrze i reinterpretacji w stosunku do oryginału. Orzechowski i Więcek podchodzą do oryginału z szacunkiem, ale nie jak do nienaruszalnej świętości. Szybko budują własną przestrzeń, która – choć wywiedziona z muzyki Kilara – staje się ich autonomiczną kreacją. Motywy filmowe są przez obydwu muzyków opracowywane, przetwarzane, komentowane – część z nich została zaaranżowana wcześniej, a pozostałe są wynikiem swobodnej improwizacji. Fortepian i saksofon dialogują, wchodzą w interakcje na szerokim polu. Liczą się reakcja, refleks, komentarz, odbicie, wsłuchanie w pauzę, w tembr, wspólne szukanie nastroju i kierunku rozwijanej narracji w tej improwizowanej kompozycji, czy też – zakomponowanej improwizacji.
Patronami medialnymi albumu są:
TVP Kultura,
RMF Classic,
Culture.pl oraz
Ruch Muzyczny.