AGNIESZKA BUDZIŃSKA- BENNETT
Ukończyła na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu studia muzykologiczne (w 2010 roku otrzymała stopień doktora), w Schola Cantorum Basiliensis: klasę śpiewu Dominique’a Vellarda i Richarda Levitta na wydziale muzyki dawnej, studia podyplomowe u Evelyn Tubb i Anthony’ego Rooleya, uczyła się też gry na harfach średniowiecznych u Heidrun Rosenzweig. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem Emmy Kirkby, Ansy Boothroyd, Barbary Thornton, Benjamina Bagby’ego, Stefana Haselhoffa.
W latach 2001–2004 odbyła podyplomowe studia muzykologiczne (u Wulfa Arlta) i skandynawistyczne na uniwersytecie w Bazylei.
Założycielka Ensemble Peregrina; współpracuje z licznymi zespołami muzyki dawnej (Perlaro, Dragma, La Cetra), Chórem Polskiego Radia, Capellą Cracoviensis. Nagrywa dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, Pan Classics. Poprowadziła 10-płytowy projekt Mikołaj Gomółka: Melodie na psałterz polski. Opera Omnia (Polskie Radio) oraz nagranie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang). Na scenie zadebiutowała w L’incoronazione di Poppea Monteverdiego w Theater Basel w sezonie 2003/2004, interesuje się też muzyką współczesną (prawykonanie Columba nitens Geralda Bennetta, 2015).
Wykładała w Schola Cantorum Basiliensis (muzykę liturgiczną i historię muzyki XII wieku), w Staatliche Hochschule für Musik Trossingen i na uniwersytecie we Freiburgu. Prowadziła kursy mistrzowskie na University of Wisconsin-Madison, wielu wyższych uczelniach w Polsce, w Würzburgu, Oslo, Lipsku. Publikuje artykuły o muzyce dawnej, m.in. w „Early Music” i „Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis”, jest autorką książki Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua (Poznań 2012). Nominowana do nagrody Ambassadeur de l’année 2022 Réseau Européen de Musique Ancienne i Nagrody Mediów Publicznych 2021. Uhonorowana odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyż Małopolski.