Zygmunt Konieczny
Kompozytor muzyki dla teatru i filmu, twórca piosenek literackich, pianista. Krakowianin z urodzenia i wyboru. W 1959 roku, jeszcze jako student kompozycji w krakowskiej PWSM (obecnie Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego), związał się z Piwnicą pod Baranami. Z Ewą Demarczyk podjął współpracę w 1962 roku – to dla niej, a później innych artystów tego kabaretu napisał kilkadziesiąt utworów, które przeszły do historii polskiej piosenki. Na rok 1959 przypadł jego debiut w teatrze – Widok z mostu Arthura Millera w reżyserii Jerzego Golińskiego w Teatrze im. J. Słowackiego. Od 1963 roku komponował także dla Starego Teatru – powstała muzyka do spektakli Konrada Swinarskiego (Sen nocy letniej, Dziady, Wyzwolenie), Andrzeja Wajdy (m.in. Biesy, Noc listopadowa), Jerzego Jarockiego (m.in. Wiśniowy sad). W sumie współtworzył kilkadziesiąt przedstawień, także dla Teatru Telewizji.
Jest autorem muzyki do ponad stu filmów. Współpracował m.in. z Henrykiem Klubą (Słońce wschodzi raz na dzień), Antonim Krauzem (Palec boży), Wojciechem Marczewskim (Zmory, Ucieczka z kina „Wolność”), Tadeuszem Konwickim (Jak daleko stąd, jak blisko, Dolina Issy, Lawa), najczęściej z Janem Jakubem Kolskim (Pogrzeb kartofla, Jańcio Wodnik, Grający z talerza, Historia kina w Popielawach, Pornografia, Jasminum).
Pisze również samodzielne, rozbudowane utwory kantatowo-oratoryjne, jak Serce moje gram do tekstów ulubionego Stanisława Wyspiańskiego czy Litania polska do wierszy ks. Jana Twardowskiego, a także muzykę instrumentalną.
Laureat licznych wyróżnień przyznawanych na festiwalach piosenki w Opolu i w Sopocie, za muzykę teatralną i filmową (m.in. Złote Lwy za muzykę do Lawy Tadeusza Konwickiego), Nagrody Miasta Krakowa. Otrzymał m.in. Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski oraz Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.