William Basinski
Twórca muzyki ambient, związany z Nowym Jorkiem, od niedawna mieszkający w Kalifornii. Mimo klasycznego wykształcenia muzycznego, od przeszło 30 lat zajmuje się różnymi formami muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Ważną częścią jego działań są także autorskie projekcje video. Najbardziej rozpoznawalnym dziełem Basinskiego jest seria The Disintegration Loops I–IV (2002/2003), na której znalazły się cyfrowe nagrania zapętlonych na taśmie magnetycznej fragmentów muzyki z lat 80. XX wieku. 4-płytowe dzieło zebrało znakomite recenzje i znalazło się wśród 50 najlepszych albumów roku 2004 wg magazynu „Pitchwork”. Podczas solowych koncertów Basinski łączy fragmenty The Disintegration Loops ze zdjęciami upadających wież World Trade Center, a utwory pochodzące z płyty wielokrotnie wykorzystywano jako muzyczną ilustrację wydarzeń z 11 września 2001. Orkiestrową wersję tego materiału, przygotowaną przez Maxima Mostona, zaprezentowano m.in. w Metropolitan Museum of Art, Queen Elizabeth Hall i na La Batie Festival w Genewie.
Ważnym punktem biografii artysty było także skomponowanie muzyki do opery Roberta Wilsona Życie i śmierć Mariny Abramović, która po światowej premierze na Międzynarodowym Festiwalu w Manchesterze (2011) została pokazana w licznych krajach Europy i Ameryki Północnej. W 2017 roku Basinski zaprezentował nowy projekt A Shadow In Time – for David Robert Jones, upamiętniający Davida Bowiego.
Fot. Wojciech Wandzel